Bijzondere vaas van de fabriek Zuid-Holland gedecoreerd met een orchidee met daaromheen organische bladmotieven in een schitterende lijnvoering.
Tussen de vegetale motieven is een decoratie aangebracht van gebogen lijntjes, de zogenaamde kantjes.
Dit verraad de invloed van de Kunstaardewerk Rozenburg, die deze versiering toepaste op het succesvolle eierschaalporselein.
In tegenstelling tot het uiterst dunne eierschaal porselein is het werk van Zuid-Holland dikker van scherf en anders van kleimassa.
In het begin werden er nog tijdrovende decoratietechnieken toegepast maar later verdwijnen de gebogen lijntjes als opvultechniek.
De vaas is vroeg en tussen 1907 en 19010 gemaakt.
Hieronder nog informatie over de fabriek.
De hoogte is een forse 54 cm.
De vaas verkeert in een uitstekende staat.
In 1898 richt de Goudse pottenbakker Adrianus Jonker samen met Egbert Estié uit Purmerend de ‘Plateelbakkerij Zuid-Holland, E. Estié & Co’ op. Estié bracht zowel zijn vakkennis als materialen in voor een bedrag van ƒ 5000,- en Adrianus Jonker leverde een kapitaal van ƒ 9000,-. Het nieuwe bedrijf kocht voor ƒ 25.000 de aardewerkfabriek ‘Het Hert’ van de familie Jonker aan de Raam te Gouda. In 1903 wordt de samenwerking tussen Jonker en Estié ontbonden en wordt B.J.C. Hoyng de nieuwe eigenaar. De naam wordt gewijzigd in ‘N.V. Plateelbakkerij Zuid-Holland’, in de volksmond ‘Plazuid’ genoemd, in de laatste jaren van het bestaan van de fabriek vaak PZH. In 1930 verkrijgt het bedrijf het predicaat Koninklijk en de officiële naam wordt dan ‘N.V. Koninklijke Plateelbakkerij Zuid-Holland’. Het bedrijf gaat zich toeleggen op jugendstil keramiek.
Tijdens de wereldtentoonstelling van 1915 in San Francisco de Panama-Pacific International Exposition – exposeerde Plateelbakkerij Zuid-Holland in het ‘Palace of Varied Industries. Samen met vijf andere kunstaardewerkfabrieken – de Arnhemsche Fayance Fabriek,
De Porceleyne Fles, De Distel, St.Lukas en de Fabriek van Brouwer’s Aardewerk – hadden zij een gezamenlijk expositieruimte gehuurd. Na de succesvolle tentoonstelling werd het aardewerk uit de Rhodian-lijn zelfs door een Amerikaanse tussenhandelaar verkocht. Deze Edmond Torlotting had een showroom aan de West 23rd Street in New York; onder de naam ‘Gouda ware’ – als tegenhanger van het bekende zeventiende-eeuwse Delftware – adverteerde en verkocht hij met succes het mat-plateel van Plateelbakkerij Zuid-Holland in de Verenigde Staten.
.